Mŕtvy ťah a afekt okolo

27. apríl 2016

Michal Šatura

„Tu afektujeme ako nejaké princezničky. Veď prídem, zdvihnem to a hotovo!“
Výrok cvičenca pred mŕtvym ťahom

Prečo teda toľko afektu okolo niečoho takého jednoduchého?
Načo všetky tie pokriky, príkazy a inštrukcie ako:
symetrický postoj a úchop
dlhé ruky
triceps
hlava
pritiahni sa
hrudník
rozdrť a zlom
utiahnutie – plávanie

Nerobíme z toho zbytočne vedu?
Nestačí jednoducho prísť ako chlap (aj keď si žena) – lovec, zabijak, zdrapiť činku, zdvihnúť ju a hotovo?

Mŕtvy ťah má nevýhodu v tom, že nezačína excentrickou fázou. Prvá je koncentrická, takže telo nedostane šancu, ktorú ma napríklad pri drepe. Tam na seba „hodíme nejakú váhu“ a v tom okamihu pravdy telo zistí, čo sme za hovado a že sa má vysporiadať s niečím, čo je ťažké ako krava. Skríkne: „Tak a teraz tu skončím. Zahrabte ma tam a tam...“ Ale zároveň sa napnú svaly, použijeme všetko, čo máme k dispozícii a pokúsime sa prežiť.
Pri mŕtvom ťahu sa na to musíme pripraviť my sami. Takže sa k tej činke postavíme, ako keby sa nás chystala zabiť, použijeme všetko, čo máme (to je tá ťažká časť) a potom to už len zdvihneme (prekvapujúco je to často to ľahšie).
Takže, ak na vás tréner časom(!) vybafne celý kopec inštrukcií, nechce (len) machrovať, nechce vás ani popliesť, ale možno vám chce zachrániť život :D


A ako by ten kopec inštrukcíí mohol asi vyzerať?
Napríklad takto:
Chyť osku a poriadne ju stlač oboma rukami, externe vytoč paže, ako keby si chcel os zlomiť a aktivuj krídla, ramená ťahaj dozadu a dole do púzdier. Predstav si, že máš na hrudníku napísané svoje meno a chceš, aby ho každý videl. Celú dobu ho predvádzaj. Udržuj dlhý krk a pohľad smeruj cca na 4 metre pred seba. Pritiahni činku k sebe, až kým sa nedotkne holení. Udržuj holene čo najvertikálnejšie. Udržuj váhu rovnomerne rozdelenú na celé chodidlá, ale nedovoľ, aby sa presunula dopredu. Zhlboka sa nadýchni, spevni a zapoj brucho. Predstav si, že chceš nohy pretlačiť cez podlahu. Zatiahni zadok, aby si sa postavil. Ako sa budeš vystierať, mysli na to, aby si posúval bedrá dopredu a vystrel sa v plnej výške. Činku ťaháš akoby za seba, váha sa presúva smerom na päty. Keď sa úplne vystrieš, môžeš vydýchnuť. Nezakláňaj sa! Udrž lockout, plecia vzadu, zadok zatiahnutý a nohy rovné. Stále stláčaj os a externe rotuj ramená, aby si aktivoval krídla. Keď budeš činku spúšťať dole, udrž ju blízko, aby zostala v kontakte s tvojimi stehnami. Snaž sa, aby brucho zostalo zapojené. Nakoniec, keď sa činka dotkne zeme, môžeš ju pustiť a uvoľniť sa pred ďalším opakovaním.

Dá sa to povedať aj jednoduchšie? Jasné, že áno. A na začiatku sa vlastne aj musí.
Určite budete mať celkom slušnú predstavu o tom, čo máte spraviť, keď dostanete pokyn: „Chyť činku natiahnutými rukami a zdvihni ju použitím nôh a hlavne zadku. Nerob pri tom drep a udržuj spevnený dlhý chrbát.“ No a navyše vám to dobrý tréner samozrejme predvedie.

Dáva vám už zmysel, prečo sa na mŕtvy ťah toľko chystáme?

Pridáme si ešte jeden dôvod. Predstavte si, že ste pružina, ktorá má vystreliť činku hore.
Ak sa vôbec nestlačíte, nepodarí sa vám to. Ak sa stlačíte až príliš, opäť to nepôjde.
No a celý ten náš tanec okolo činky je o tom, že sa snažíme nájsť tú správnu pozíciu na to, aby sme boli schopní vystreliť hore.

Čo myslíte, že bude silnejšie?

Ukazovák zapriem proti palcu  a následne vystrelím.

Frčka

Ukazovák iba priložím k palcu a skúsim ho vystreliť.