„Magické cvičenie“, ktoré vo väčšine tréningov chýba

16. január 2015

Geoff Neupert , preložil Miroslav Klapka

Neviem, či ste si to všimli, ale ak má v dnešnej dobe tréning za niečo stáť, musí byť intenzívny, musí to byť „zabijak“ a „makačka“.

Ale čo ak všetka táto intenzita nie je nevyhnutne pre nás tým najlepším? Čo vám vlastne stojí v ceste a okráda vás a výsledky po ktorých tak zúfalo túžite?

Jeden z mojich klientov, Mike, je podnikateľom vlastniacim viacero firiem. Pred pár rokmi si prešiel niečím, čo sa dá nazvať peklom na zemi. Jeho manželka sa takmer upila na smrť. Doktor mu povedal, že vďaka nadmernej konzumácii alkoholu a následnej anémii bola iba pár dní od istej smrti. Aby toho nebolo málo, v tom istom čase jeden z jeho obchodných partnerov vybielil účet so šesťcifernou sumou, odišiel z mesta a Mikeovi tak zostali na krku všetky záväzky firmy.

Slabšiu povahu by to položilo. Jeho nie. Firmy bežali aj naďalej, staral sa o svoje dve malé deti a každý deň navštevoval svoju ženu ,pričom hľadal poradenské služby pre seba. Povedať, že bol vystresovaný, by boli slabé slová.

Ako vtedy vyzerali naše tréningy?
Stále ku mne chodil trikrát do týždňa.

Dával som mu zabrať intenzívnymi tréningmi?
V žiadnom prípade.

Prečo nie?
Pretože jeho telo bolo beztak už maximálne vystresované.

Čo sme teda robili?
Ľahké cviky, cviky, ktoré ho veľmi nezaťažovali, ale zároveň mu padli vhod fyzicky aj psychicky.

Často robil ono „magické cvičenie“.

Čo to je?
Kázal som mu ľahnúť si na zem a..
dýchať.

Áno, to je ono.
Dýchanie do bránice.

 

Pamätám si na jedno z našich stretnutí, keď prišiel totálne zničený. Povedal som mu: „Mike, spravíme to takto: vypnem svetlo a ty si ľahneš na zem s nohami vyloženými na stoličke na tak dlho, ako budeš potrebovať.“
Trvalo to celú hodinu.
A viete čo?
Na dlážke po ňom zostala jeho prepotená silueta. Jeho telo bolo natoľko vystresované, že „jediné“ čo v ten deň zvládol bolo dýchanie. Bolo to niečo, čo zúfalo potreboval, fyzicky aj psychicky.

Dýchanie do bránice nie je „sexy“ ani hardcore, ani tvrďácke. Je ale dôležité pre vaše zdravie a výkon. Zamyslite sa. Dýchanie je doslova prvá vec, ktorú spravíte po narodení a je to zároveň posledná vec, ktorú spravíte, kým zomriete. Musí byť teda dôležité. Naozaj dôležité.

Prečo je dôležité?
Dýchanie do bránice udržiava v rovnováhe parasympatický (kľudový) a sympatický (akčný) nervový systém, čím napomáha vášmu telu efektívnejšie fungovať. Pomáha redukovať hladiny stresových hormónov adrenalínu a kortizolu, ktorých hladina (častejšie áno ako nie) je zvýšená v súvislosti so stresujúcou prácou a nedostatkom spánku, teda sa spája so spôsobom života v 21. storočí.

8 ďalších benefitov spájaných s dýchaním do bránice:

  • pomáha znižovať krvný tlak, tým pádom aj riziko srdcovocievnych ochorení
  • pomáha znižovať hladinu cukru v krvi, tým pádom riziko cukrovky
  • uvoľňuje serotonín, ktorý nielen vyvoláva príjemné pocity, ale môže znížiť pocit hladu po spracovaných cukroch a „junk food“,
  • eliminuje voľné radikály z tela zlepšuje funkcie buniek a ich životnosť
  • podporuje vylučovanie rastového hormónu a spomaľuje proces starnutia
  • zlepšuje schopnosť sústredenia sa zvýšením prietoku krvi v oblasti predného mozgu (prefrontálneho kortexu)
  • zlepšuje kvalitu spánku
  • napomáha strate hmotnosti upravovaním stresových a anabolických hormónov

Ako vidno, pravidelné dýchanie do bránice prináša hneď niekoľko dôležitých benefitov. Môže byť skvelou náhradou za cvičenie v dni, keď ste príliš vystresovaní alebo ním môžete tréning ukončiť.

Keď som vlastnil svoju kettlebell telocvičňu, zvykol som svoje podvečerné tréningy končiť 5-10 minútovým dýchaním do brucha. Podľa slov ľudí to bola najlepšia časť ich večera.

Keď skončíte s tréningom, skúste to, čo som s nimi robil ja:
Nájdite si pohodlnú polohu, ľahnite si na brucho alebo na chrbát, zatvorte oči, myslite na svoje obľúbené dovolenkové miesto a nasledujúcich päť (alebo viac) minút dýchajte. Budete prekvapení ,nielen ako dobre sa budete potom cítiť, ale aj ako dobre budete tú noc spať a aj o koľko viac oddýchnutí sa budete cítiť pred vaším ďalším tréningom.

Áno, dýchanie do brucha možno nie je nejakým „zabijackým“ cvikom, ale môže byť tým, čo potrebujete na konci „zabijackého“ dňa.

Originál článok: http://originalstrength.net/2014/10/the-magic-exercise-missing-from-most-peoples-workouts/