Čo dokáže palec

23. marec 2015

Geoff Neupert, preložil Miroslav Klapka

V roku 2006 som bol fyzickou troskou. Trpel som chronickými bolesťami kolien tak silnými, že som sa rukami musel pridŕžať umývadla, keď som si sadal na záchod. Roztrhol som si kĺbové lemy v oboch bedrových kĺboch každý zvlášť v roku 2005, zasekol nervové korene v dolnej chrbtici pri vzpieraní v roku 2002 a v roku 1998 som si vymkol sakroiliakálny kĺb (v panvovej oblasti). V roku 1989 som si vykĺbil jabĺčko. Roky vzpierania a pohybových dysfunkcií si vybrali svoju daň.

Pohybový systém, ktorému som sa v tom čase venoval mi čiastočne pomohol, ale nie permanentne. Cítil som sa ako Rocky, keď naháňal sliepku v kurníku v rovnomennom filme. Nikdy som sa bolestí úplne nezbavil. Potom, v apríli 2006, v momente frustrácie z chronickej a pretrvávajúcej bolesti kolien som sa zohol, buchol rukami do zeme a zostal som na všetkých štyroch nadávajúc. Prsty na nohách som mal zohnuté pod seba smerom k členkom. Keď som sa postavil, zrazu ma prekvapila absencia bolesti v kolenách.

„Počkať“, pomyslel som si, „čo sa práve stalo? Spätne si premietni, čo si spravil.“

Ukázalo sa, že som nevedomky pod záťažou zmobilizoval palce na nohách, čo okamžite utlmilo bolesť v kolenách.

Ako to funguje?

Ako vysvetlil fyzioterapeut Gary Gray, soleus – jeden z lýtkových svalov, je vystieračom kolena. Upína sa k členku a pod kolenom. Keď je chodidlo na zemi a koleno je zohnuté, soleus je napnutý. Ako sa soleus skracuje, koleno sa napína, vystiera. Soleus stabilizuje koleno zospodu, pôsobí ako protisval ku quadricepsu (štvorhlavý sval stehenný) v hornej časti kolena. Aby členok fungoval správne, musia správne fungovať kĺby prstov a najmä kĺby palca. Sval, ktorý sa upína na spodnú časť palca, flexor hallucis longus, križuje členkový kĺb a upína sa na píšťalu. Celý tento systém a soleus zabezpečujú prenos sily cez koleno spolu so svalmi prednej strany lýtka a zadnej strany stehna.
V podstate som skončil v polohe na všetkých štyroch s prepnutými chodidlami (s prstami pokrčenými smerom dohora).

Takéto kolísanie sa, najmä s prepnutými chodidlami, je jedným z najlepších, ak nie najlepší, spôsob ako plne obnoviť funkčnosť nôh, členkov, kolien, bokov, panvy a zresetovať držanie tela. To všetko nie nezávisle na sebe ale synchrónne, naraz, tak ako je telo nadizajnované pracovať a fungovať.

Prepínanie chodidiel má efekt na zadné bedrové kapsule a reflexívne aktivuje panvové dno. To umožňuje bokom, panve a hlbokým brušným svalom fungovať efektívne a správne, najmä pod záťažou, napríklad pri drepoch alebo výpadoch.

Dôležitosť mobilizácie kĺbov nohy (pod záťažou) a najmä palcov nemôže byť prehliadaná, keď chceme obnoviť svoje stratené pohybové schopnosti.
Buďte opatrní, keď budete s týmto cvičením začínať. Ak ste nič také dlho nerobili, môže to byť bolestivé, zvlášť pre palce. Taktiež sa snažte držať chrbát vystretý, neguľaťte chrbát pri kolísaní vzad len preto, aby ste dopli chodidlá.

Garantujem alebo dokonca tvrdím, že ak trpíte bolesťami kolien ako ja, toto vaše bolesti zaženie?
Nie.
Čo tvrdím je, že kolísaním sa vo všeobecnosti a špeciálne kolísaním sa s prepnutými chodidlami, obnovíte alebo takmer obnovíte, okrem iného, správne fungovanie vašich nôh, členkov, kolien, bokov a panvy. Inými slovami budete sa hýbať lepšie, oveľa lepšie. Keď toto všetko bude fungovať tak, ako bolo nadizajnované a keď sa už vaše telo bude hýbať lepšie a tak, ako bolo nadizajnované, častokrát bolesti kolien, ktoré sú neraz symptómom dysfunkcie v inej časti tela, ustúpia alebo pominú.
Skúste tento cvik, keď budete najbližšie cvičiť resety, budete príjemne prekvapení, čo všetko váš palec dokáže.

Preložené s láskavým súhlasom organizácie Original Strength
Originál: http://originalstrength.net/2015/02/the-big-toe-knows/