Prečo na postoji záleží

30. október 2014

Geoff Neupert, preložil Michal Šatura

Stoj rovno! Nehrb sa! Seď vystretý!
Tieto príkazy sme počúvali v rôznych podobách celú dobu od našich mám alebo iných autorít.
Čím to je, že potrebujeme, aby nám to niekto pripomínal alebo nariaďoval?
Prečo nie je náš postoj vzpriamený a prirodzený tak, ako by mal byť?
A ako to, že ho taký nevieme udržať?
A nakoniec, prečo na postoji vôbec záleží? Prečo sa nemôžem jednoducho hrbiť ako Slumpy McSlouch?

Postoj môže byť indikátor zdravia a výkonu.

Ak nie ste schopní podvedome držať hlavu nad ramenami, ramená nad bedrami, bedrá nad kolenami a kolená nad stredom vašich chodidiel s váhou rozloženou na chodidlá, tak vaše telo nepracuje efektívne.

Hlava vysunutá dopredu zvyšuje stres vyvíjaný na krk. Každý palec (2,54 cm), o ktorý sa vaša hlava predsunie dopredu, zdvojnásobuje relatívnu hmotnosť hlavy. Premýšľajte o tom. Ak priemerná hlava váži medzi 3,5 – 4,5 kg, potom predsunutie o jeden palec cítite, ako keby váha bola 7 – 9 kg a posunutie o dva palce 14 – 18kg.
A keď sa dopredu pohne vaša hlava, potiahne dopredu aj krk a spolu s ním sa vychýli aj celé vaše telo.
Kam ide hlava, tam ju telo nasleduje.
Keď vaše držanie tela degraduje a vaša hlava ide dopredu, strácate schopnosť robiť veci ako zdvihnúť vystreté ruky nad hlavu.
Toto vám časom spôsobí problémy s ramenami, keďže nebudete mať prirodzený plný rozsah pohybu, takže mäkké tkanivá v ramenách zostanú doslova zablokované v štruktúrach ramien.
Toto môže mať taktiež za následok únavu v ramenách, pažiach a rukách kvôli kompresii krčných nervov, čo môže povzbudiť vznik vecí ako je syndróm karpálneho tunela.

Človeče, toto je depresívne! Ešte sme sa ani nedostali od hornej polovice tela...
No a potom je tu skracovanie funkčnosti, ktoré sa deje po celej prednej strane tela. Vaše ohýbače sa skrátia, stiahnu a v mnohých prípadoch oslabia. Svaly zadnej časti tela budú príliš napnuté a blokované, čo znamená, že ich nová pozícia im bude brániť v tom, aby vykonávali správne svoju funkciu.
Toto je dôvod, pre ktorý sú bežné bolesti spodného chrbta pri zlom držaní tela.
V skutočnosti Mayo Clinic zašla tak ďaleko, že vyhlásila: „držanie hlavy v predsunutej polohe vedie k dlhodobému stuhnutiu svalov, vysunutým platničkám, artritíde a pricviknutým nervom“. (Mayo Clinic Health Letter, Volume 18, #3, 3/2000.) 
Samozrejme, že je toho ešte viac. Ale načo kopať mŕtveho koňa? Myslím, že je jasné, že zlé držanie tela nám môže časom pekne zavariť.

Otázka za 100 bodov je – ako to môžeme napraviť? A ešte dôležitejšie - ako urobiť nápravu trvalou?

Sally Goddard Blythe v jej knihe The Well Developed Child tvrdí, že naša schopnosť kontrolovať hlavu, určuje našu schopnosť kontrolovať rovnováhu, postoj a koordináciu. Ďalej uvádza, že sila krku je kľúčovým indikátorom ku kontrole hlavy. Slabý krk rovná sa mizerná kontrola hlavy a teda 
chabý balans, postoj a koordinácia.

Takže čo teraz? Máme si zohnať jeden z tých postrojov, aké používajú zápasníci a začať posilňovať krk?

No, mohli by sme, ale nebol by to najlepší – najľahší spôsob.

Jeden z tých najjednoduchších by bol urobiť to, čo sme robili ako bábätká.
Ľahnite si na brucho, zdvihnite sa na lakte a hlavu držte hore, presne tak ako ste to robili, keď ste pozerali telku ako deti. A potom začnite pohybovať hlavou. Zo strany na stranu, zhora – dole. 

Samozrejme, že toto nebude pre väčšinu ľudí nijako príjemné a môže to dokonca spôsobiť napätie v spodnom chrbte. To nie je dobré.

Namiesto toho poďte na všetky štyri a urobte to isté. Pozrite sa hore na strop a potom dole na svoj hrudník. Najprv idú oči. Uistite sa, že dýchate normálne, bez toho, aby ste zadržiavali dych.

Pozrite sa cez plece zo strany na stranu.
Tomu sa vraví kývanie krkom (Neck Nods).

A funguje to skvelo ako východiskový bod pre nápravu vášho postoja.

Prečo?
Pretože takýto pohyb krku aktivuje a vysoko stimuluje váš vestibulárny systém – základný zmyslový systém, na ktorý sú napojené všetky svaly. A keď stimulujete váš vestibulárny systém, zvýšite/obnovíte vašu reflexívnu stabilitu – schopnosť vášho tela očakávať pohyb a použiť správne svaly a kĺby v ten správny okamih spolu so správnou silou.
Premýšľajte o reflexívnej stabilite ako o vašej „vnútornej sile“. Je to tá sila, ktorá vám umožňuje vykonávať každodenné činnosti.
A je to práve reflexívna stabilita, kto diktuje a kontroluje váš postoj a vašu schopnosť udržať hlavu nad ramenami, bez toho, aby ste o tom premýšľali. 
A z tohto nám vyplýva, že postoj je reflex. Je statický aj dynamický. Nie je to pozícia, ktorú by sme držali.
Kývanie krkom (Neck Nods) vám pomôže obnoviť postoj a posilniť oslabené svaly zadnej časti krku a umožní vášmu telu, aby opäť podvedome a automaticky kontrolovalo vašu hlavu.
A to znamená, že znovunadobudnete kontrolu nad zvyškom tela.
Predstavte si, že vaše ramená sa opäť bez problémov zdvihnú nad hlavu alebo že stuhnutie vášho spodného chrbta úplne zmizne.
Strávte nejaký čas na všetkých štyroch kývaním krku (Neck Nods) a šanca je viac než slušná, že si to nebudete musieť už viac iba predstavovať.

Preložené s láskavým súhlasom organizácie Original Strength
Originál: http://originalstrength.net/2014/10/why-posture-matters/